In deze serie gaat Binocle op zoek naar de kern van een illustrator en zijn werk aan de hand van tien vragen.
If you want to read the interview in English: Click here
Het werk van Vendi Vernic zag ik voor het eerst op de Bologna Children's Book Fair. Het werd geselecteerd uit meer dan 15.000 illustraties van meer dan 3000 illustratoren uit 70 landen. Een jury van experten ( dit jaar twee illustratoren, twee uitgevers en een schrijver) kiezen uit die massa de beelden van 80 illustratoren. De illustraties van Vernic werden niet alleen weerhouden, ze kreeg ook de eerste prijs voor allerbeste illustraties! Haar werk is grappig, met subtiele, elegante lijnen, gemaakt met verschillende technieken, met Ensoriaanse figuren,... De tekeningen in deze blog zijn de tekeningen die ze inzond en waarvoor ze de eerste prijs kreeg.
1. Wat was je inspiratie voor de illustraties die je in Bologna toonde?
Ik ben een grote fan van de Russische literatuur, dus was ik doelbewust op zoek naar een interessant maar minder gekend verhaal, totdat ik botste op 'de krokodil' van Dostojevski. Het is grappig, een beetje cynisch, met verschillende personages en sferen, hetgeen die belangrijk is voor een goede illustratie. Dus heb ik dat verhaal gekozen. Het is vrij werk. De illustraties zijn nog niet gepubliceerd. Ik heb ze naar de Bologna Beurs opgestuurd om feedback te krijgen over de kwaliteit, omdat ik graag het hele verhaal verder wil illustreren.
2. Wat doe je nog - naast kunst kijken en maken - dat jou inspireert?
Ik ben afgestudeerd als Master in Grafische en Schone Kunsten en werk als freelance grafisch ontwerper. Wanneer ik niet illustreer, maak ik vaak werk in een ander medium. Film en muziek inspireren me, maar ook het dagelijkse leven, de natuur en de wetenschap zoals astronomie en astrofysica. Ik hou ervan om thema's en inspiratie te vinden op onverwachte plekken.
3. Is er een artiest die jou inspireert of die jou geholpen heeft om je eigen visuele taal te vinden?
Mijn grote favoriet is Paul Klee, op de hielen gezeten door Cy Twombly. Hun werk is op het eerste zicht niet erg gelijkend, maar ik vind dat ze een aura van 'meta-vertelling' en 'emotionele intensiteit' delen. Beiden hebben ze mijn visuele taal en mijn manier van denken beïnvloed.
4. Waar werk je? Heb je een eigen atelier?
Ik werk thuis. Op dit eigenste ogenblik ben ik een kamer aan het inrichten om er echt een atelier van te maken, maar alles is nog 'under construction'. Ik hou ervan om gewoon op de vloer te zitten en al mijn materiaal rond me te hebben. Wel een beetje een knoeiboel, hoor.
5. Welk proces volg je van een idee naar een illustratie?
Mijn denkproces gebeurt associatief, en ik zoek naar patronen in personages, in situaties, die ik dan vergelijk met gelijkaardige gebeurtenissen. Ik hou ervan om onverwachte dingen te combineren, of om een klein detail of een mini-scene te introduceren die een nieuwe, soms persoonlijke subtekst creëert bij het hele verhaal.
6. Zijn er thema's (of situaties of perspectieven,..) waar je graag rond werkt? Is er iets in je werk dat jou typeert? Is er een kenmerkende, weerkerende stijl?
Ik merk dat ik ervan hou om een scene vanuit de hoogte te tekenen, en ik vind het de laatste jaren erg leuk om een massa mensen te tekenen. Vroeger vond ik daar niet zo veel aan, nu wel. De atmosfeer beet hebben is voor mij belangrijk. Eerst was ik vooral bezig met de personages en had ik een beperktere benadering, nu is die al rijker, hoewel ik nog steeds echt op het begin van mijn professionele pad sta en nog veel moet leren en ontwikkelen.
Meestal werk ik met waterverf en inkt, maar daarnaast gebruik ik ook acryl en tempera en collage, balpen, ...Ik wil mezelf geen beperkingen opleggen als het op materiaal aankomt, of zelfs niet wat betreft stijl. De wereld rondom ons is ook niet uniform en perfect, dus moeten illustratoren dat ook niet zijn!
7. Heb je een bepaald doel voor ogen wanneer je een illustratie maakt?
Een deel van het werk dat ik maak is in opdracht of voor een bepaalde wedstrijd of tentoonstelling, en ander werk komt voort uit eigen projecten. Wanneer ik een tekst illustreer, wil ik door mijn illustraties een nieuwe lezing van de tekst mogelijk maken. Als je aan eigen projecten werkt, heb je de vrijheid om zonder compromissen te werken, hetgeen ik erg belangrijk vind om verder te komen in mijn werk.
8. Heb je een lezer in gedachten terwijl je tekent? hoe ziet jou lezer eruit?
In eigen projecten neem ik enkel mezelf als lezer, maar sommige reacties op mijn werk hebben me echt verbaasd. Ik ben me ervan bewust dat wat ik maak niet heel makkelijk is of zelfs niet heel toegankelijk voor een groot publiek. Maar ik kom van een klein land met een hele specifieke benadering rond visuele kunst en cultuur, dus misschien heb ik het wel mis. Ik vertrouw erop dat mijn werk zijn publiek wel zal vinden, of dat nu groot of klein is.
9. Wat vind jij essentieel aan een illustratie?
Dat een verhaal door middel van vorm en inhoud succesvol verteld wordt, dat het de lezer de mogelijkheid biedt nieuwe perspectieven te zien in het verhaal zelf én in het echte leven.
10. Zijn er kunstenaars of illustratoren waarvan je houdt en die we zouden moeten kennen?
Svjetlan Junakovic. Hij was mijn leraar aan de Academie voor Schone Kunsten, en hij had een immense invloed op mij. Hij heeft letterlijk de ideeën rond illustratie in Kroatië beïnvloed en gewijzigd. Er zijn vele andere heel goede illustratoren maar ik wil toch ook Laura Carlin en Ryan Peltier vernoemen, wiens werk ik allebei heel exciting en inspirerend vind.
Hier vind je meer werk van Vendi Vernic. Je kan haar ook volgen op instragram @vendiver of op www.cargocollective.com/vendivv