Hieronder vind je 38 voorstellingen die het komende seizoen in vier verschillende cultuurcentra in Limburg spelen: Hasselt, Sint-Truiden, Genk en Tongeren. Het is mijn eigenzinnige keuze van voorstellingen die ik allemaal zelf zou willen zien (of heb gezien) en die me inspireren omdat ik de acteurs of regisseurs steengoed vind, omdat het thema me aanspreekt (geschiedenis, nostalgie, het kleine leven, ravottende kinderen, politiek, multimediaal, collage, goeie muziek, ...), omdat het opkomende gezelschappen zijn, of gewoon omdat ik iets nieuws wil ontdekken. Misschien kan het jou helpen om je keuze te maken? De teksten hieronder schreef ik niet zelf. Ze komen uit de programmabrochures
Wil je liever in Antwerpen naar toneel, kijk dan op de blog voor Antwerpse tips!
Er kruipt wat werk in het uitpluizen van de culturele programma's. Als je de tips nuttig of fijn vond, mag je dat gerust hier laten weten!
18/09 - 'Ophelia comes to Brooklyn' - Katja Dreyer - C-mine Genk
Katja Dreyer is geboren in Berlijn, studeerde drama (regie en spel) in Nederland en woont sinds 2004 in Brussel. In haar eigen werk probeert ze een licht te werpen op de geschiedenis en de gevolgen ervan door in te zoomen op het persoonlijke leven van gewone mensen. Toen de tante van theatermaker Katja Dreyer overleed in 2014, liet ze een berg bezittingen na: allerhande spullen, prullen, brieven, gedichten én… een theatertekst, getiteld Ophelia comes to Brooklyn geschreven door haar tante Antje Katcher. Die op 20-jarige leeftijd vanuit een kleine Duitse stad naar New York was geëmigreerd. Nu, vier jaar later, wordt het stuk voor het eerst opgevoerd. In dit theaterstuk proberen drie acteurs het verhaal dat doorheen een heel leven loopt te ontcijferen. Samen met het publiek duiken ze in verschillende tijden en plaatsen.
19/09 - 'Kiss & Cry' - Michele Anne De Mey & Jaco Van Dormael - CC Hasselt
Choreografe Michèle Anne De Mey begon haar carrière samen met Anne Teresa De Keersmaeker, groeide uit tot één van de belangrijkste choreografen in Franstalig België. Jaco Van Dormael is de gelauwerde regisseur van films als Toto le héros, Le huitième jour en Le tout nouveau testament.
Met een ingenieuze mix van live dans, film en theater creëren ze in Kiss & cry een betoverend miniatuursprookje. Vingers dartelen door een wonderlijk miniatuurdecor, camera’s zweven en dansen mee, een stem vertelt. Een poëtische trip vol fingerspitzengefühl en verbluffende visuele vondsten. Melancholie, humor en poëzie zetten de toon in dit magische verhaal over herinneringen en verloren liefdes. Kiss & cry ontving in 2011 de Prix de la critique voor beste dansvoorstelling, speelde intussen ruim 300 voorstellingen in 9 verschillende talen in meer dan 20 landen voor meer dan 180.000 bezoekers én werd geplagieerd door Chanel in een reclamefilmpje voor nagellak. Een wereldhit kortom.
21-23/ 09 - 'Grondwerk' - Lucinda Ra - Genk C-mine
Lucinda Ra is een collectief van kunstenaars die samen met het publiek en de stad waarin ze spelen een verhaal vertellen over die stad en over de wereld, over de kwetsbaarheid van een stad. In een mix van disciplines en stijlen brengen ze overdag en ’s avonds op het podium en in de compressorenhal van C-mine hun wereld tot leven. Tickets: voor de avondvoorstellingen betaalt u met 250 g voedingsmiddelen (geen vlees, vis of alcohol).
29/09 - Truth or Dare, Britney or Goofy, Nacht und Nebel, Jesus Christ or Superstar' - Het Paleis/Sontag/Lies Pauwels - De Velinx Tongeren
‘Truth or Dare, Britney or Goofy, Nacht und Nebel, Jesus Christ or Superstar’ wordt een krachtige voorstelling over thema’s waar we als mens en als wereld mee worstelen. Op de scène staan zeven jongeren met een psychische kwetsbaarheid, drie fashionmodellen en een priester. Een voorstelling waarin Lies Pauwels haar zoektocht naar emotionele intelligentie en authenticiteit verderzet. In haar wereld is niets vanzelfsprekend, en toch is alles herkenbaar. Lies Pauwels maakte eerder de succesvoorstelling ‘Het Hamiltoncomplex’ (2015) in hetpaleis en er volgde een succesvolle nationale- en internationale tournee. vanaf 14 jaar
1/10 - 'Hommage à Brel' - Filip Jordens - C-mine Genk
In "Hommage à Brel" brengen Filip Jordens en zijn muzikanten een meesterlijke ode aan de grootmeester van het Franse chanson. Met veel liefde en respect voor Brels woorden en composities, trachten zij het publiek te laten proeven van 'l'artiste sur scène" die Brel was. Filip Jordens imiteert niet, hij reconstrueert, en dat op een manier dat het heel even lijkt alsof Brel terug is.
Tickets en meer info In cc Hasselt op 5 februari: meer info
5/10 - 'We are woman' - Cie Thor/Thierry Smits - C-Mine Genk
Na zijn schitterende choreografie Anima Ardens van 2016 maakt Thierry Smits met dezelfde elf dansers een nieuwe voorstelling over de nuances tussen mannelijk en vrouwelijk. Tussen de kleedkamer van de voetbalclub en het vrouwenboudoir. Thierry Smits – geboren en getogen in Limburg, maar ondertussen echte Brusselaar – maakt al sinds begin jaren negentig spraakmakende dansvoorstellingen. Hij is echter één van de weinige choreografen uit de Brussels-Franstalige dansscene die ook in Vlaanderen aan de bak komt. Met zijn nieuwe We are Woman blijft hij zijn thema’s trouw: identiteit, gender, seksualiteit … de elf dansers van Anima Ardens zijn weer van de partij in een choreografie die de grijze zone tussen mannelijk en vrouwelijk onderzoekt. We zijn niet meer man of vrouw, maar de nuances er tussen zijn eindeloos. Daar gaat hij mee aan de slag.
6/10 - 'Transit' - Bert Dockx - C-mine Genk
Wie wat vertrouwd is met het werk van Bert Dockx, weet dat hij er naast zijn eigen ijzersterke oeuvre ook enkele prachtige covers op nahoudt. Denk maar aan zijn beklijvende versie van Joy Division’s Shadowplay op de Navigate E.P. van Flying Horseman of één van de vele eclectische covers op de albums van die andere supergroep Dans Dans. Deze keer komt Bert Dockx solo en speelt hij geen nummers van zijn eigen groepen.
13/10 - 'E-motions/Meins' - Takao Baba - C-mine Genk
Wie is de grootste? Wie is de sterkste? De snelste? Wat is van mij?
Takao Baba is een van de belangrijkste hiphopchoreografen in Duitsland. In ‘Meins’ onderzoekt de Japans/Duitse hiphopper en performance-kunstenaar deze vragen in zijn eerste voorstelling voor kinderen. Het resultaat is een vrolijk gestoorde performance waarbij je niet anders kan dan meedoen. Vier superhelden dagen elkaar al dansend uit in een futuristische boksring. Ze lijken elkaar en het publiek voor het eerst te ontmoeten. Maar gaandeweg ontpopt zich een groepsdynamiek en werkt iedereen, ook het publiek, mee in het belang van iets groters. Aanstekelijke en stoere hiphop-voorstelling voor kinderen vanaf 5 jaar. Met live muziek van Jenny Thiele.
26,27/10 - 'Backbone' - Circus Gravity & other myths - C-mine Genk
Gravity & Other Myths uit Australië verovert de wereld met een eigenwijze vorm van vernieuwend circustheater. Vorig seizoen in C-mine waren ze goed voor twee uitverkochte voorstellingen en een razend enthousiast publiek. Deze keer doen ze het over met een nieuwe show, die in alle opzichten ‘groter’ is en een heerlijk staaltje circuskunst vormt. De absolute must see van het circusfestival!
In ‘Backbone’ dagen de tien performers en twee muzikanten elkaar uit in een decor met houten palen, stenen, aarde, emmers, en heel veel betoverend licht. Ze testen elkaars kracht en uithoudingsvermogen in scènes die afwisselend poëtisch, spectaculair of grappig zijn.
27/10 - 'Mémoires' - Compagnie du poivre rose - C-mine Genk: voorstelling op locatie in Neerpelt
“de dag dat je me vergeten zal zijn, ben ik echt dood”
Deze bedenking vormt voor dit gezelschap van acrobaten en één fotografe de inspiratie voor een circustheatervoorstelling over herinneren en herinneringen, persoonlijke en collectieve. Een moment van ontroering en een souvenir dat ze graag met de toeschouwers delen. Hun instrumenten zijn hoelahoeps, een trapezekader, bonte kostuums en pruiken, maar ook hun acrobatische lichamen, anekdotisch vertellingen, retro foto’s, een parlando van Johnny Hallyday en nog zoveel meer. In een geheel eigen beeldende vertelstijl zet Compagnie du Poivre Rose met Memoire(s)een tweede circustheatercreatie neer. Met topacrobaten in hun rangen gaan ze als gezelschap verder op de eigenzinnige weg die de kruispunten van theater, beeld en circus voortdurend opzoekt.
Deze voorstelling wordt op locatie en in samenwerking met Provinciaal Domein Dommelhof gepresenteerd ter gelegenheid van het circusfestival Cirq C-mine. Vanaf 12 jaar
23/11 - 'De meester en Margarita' - Laika en theater Froufrou - CC Hasselt
De stad wordt onveilig gemaakt door de duivelse professor Woland en zijn vrolijke trawanten. Ze zetten het gecorrumpeerde artistieke wereldje op zijn kop en jagen alle bewoners de stuipen op het lijf. Maar dan is er Margarita. Zij is niet bang voor hem. Integendeel, met zijn hulp gaat ze op zoek naar haar verdwenen geliefde, de Meester, een miskend auteur van een 'opruiend' manuscript… De meester en Margarita is een cultroman die de Russische schrijver Boelgakov in één klap wereldberoemd maakte. Zelf maakte hij die roem helaas niet meer mee: de roman werd pas in 1966, vele jaren na zijn dood en na heel wat gedoe met de censuur, in zijn geheel gepubliceerd. Meerdere verhaallijnen verbinden zich op ingenieuze wijze met elkaar. De karakters van de Meester, zijn geliefde Margarita én van Woland, maar ook de fictieve figuren uit De meester en Margarita zijn weergaloos getekend en zitten boordevol verwijzingen naar andere meesterwerken als Faust en de Bijbel.
Laika en Theater FroeFroe maken van het verhaal een sprookje dat zich afspeelt in een stad die ten prooi is gevallen aan een oncontroleerbare chaos.
25/11 - 'Aperitiefconcert' - Osama Abdulrasol Kwartet - de Velinx Tongeren
Osama Abdulrasol verrijkt met zijn magische spel op de qanun (schootharp) al jaren de Belgische en internationale wereldmuziekscène. Hij toerde met ronkende namen als Goran Bregovic, Sidi Larbi Cherkaoui, Lula Pena en vele anderen zowat de hele wereld rond. Osama Abdulrasol’s composities hebben duidelijk hun wortels in zijn geboorteplaats, het oude Babylon in Irak, maar worden verrijkt met invloeden van over heel de wereld. Iedereen die Philippe Thuriot ooit aan het werk zag, weet dat hij één van de meest uitzonderlijke en virtuoze accordeonisten van vandaag, geliefd in zowel de hedendaagse jazz als de klassiek scène. Lode Vercampt is terug te vinden op de meest diverse podia en blinkt als cellist uit door zijn lyriek en zijn veelzijdigheid. De Canadese percussionist François Taillefer wekt op zijn unieke collectie van percussie-instrumenten de ritmes van India tot het Midden-Oosten tot leven. Zangeres Helena Schoeters vermengt op een unieke manier klassieke en traditionele elementen in haar manier van zingen, wat haar de perfecte vertolkster maakt voor de composities van Osama Abdulrasol.
Een schonere brug tussen oost en west kunnen we ons moeilijk inbeelden.
27/11 - 'Flamer' - Femke en Lander Gyselynck - C-mine Genk
Femke Gyselinck is de assistente van Anne Tersea De Keersmaeker, Lander Gyselinck is drummer bij o.a. Stuff en LABtrio. Ze gaan samen de vloer op en ruilen van job, onder invloed van Jennifer Lopez. Dat doen ze onder het goedkeurend oog van Wannes Gyselinck, die de dramaturgie voor zijn rekening neemt. Familiefeestje! “In Flamer , een samentrekking van Femke en Lander, blenden ze Bach met Jennifer Lopez en dans met drums. Ze wisselen ook van rol. Femke wordt drummer en Lander wordt danser. En dat terwijl zij geen muzikaal talent heeft en hij nooit een dansopleiding volgde. Volledig uit de comfortzone dus.”(Knack Weekend)
5/12 - 'In Flanders Fields' - Werner van Mechelen en Stefaan Degand - CC Hasselt
Je kan oorlog op verschillende manieren "herdenken". Beter ware het om helemaal geen oorlog meer te hoeven herdenken, maar kunstenaars halen er inspiratie uit. Componisten die actief waren tijdens de Eerste Wereldoorlog - en er niet goed van waren - vormen de rode draad van deze concertvoorstelling: Claude Debussy, Ivor Gurney, Samuel Barber, Paul Hindemith, Charles Ives en Igor Stravinsky. Stefaan Degand selecteert een aantal aangrijpende getuigenissen van soldaten en adembenemende poëzie. In Flanders van Ivor Gurney is het meest bekend wellicht en zal op een unieke manier live gezongen worden. Gurney componeerde en zette de tekst van het lied op het moment dat hij zelf gewond werd als oorlogssoldaat. Zijn leven was na de oorlog verwoest door de zogenaamde shellshock, een posttraumatisch stresssyndroom.
7/12 - 'Heimat 3' - De Nwe Tijd - CC Hasselt
De Nwe Tijd bouwt een huis voor James Wood. Voor wie? James Wood, een Engelsman die op 23 november 2016 een reactie plaatste onder een YouTube-filmpje met de titel To build a home, een melancholisch liedje over het verlangen naar een thuis. Hij schreef in die reactie dat het niet goed met hem ging, dat zijn beste vriend een jaar daarvoor zelfmoord had gepleegd. Tot drie keer toe had die vriend hem op die bewuste avond proberen te bellen, maar hij had zijn telefoon niet opgenomen omdat hij op zijn PlayStation zat te spelen. Hij schreef dat hij zich zo schuldig en verdrietig voelde. En zo eenzaam. Niemand reageerde daarop. Pas toen hij een jaar later zijn bericht aanpaste en schreef dat het nog steeds niet goed met hem ging, stuurden plots honderden mensen hem virtual hugs, hartjes en advies. De Nwe Tijd besloot naar hem op zoek te gaan om met hem te spreken. Wie is hij? Hoe gaat het nu met hem? En waarom is er in Engeland sinds kort een minister van Eenzaamheid? En waarom plaatste James Wood juist onder het liedje To build a home zijn wanhoopskreet? Met deze vragen, via zoekgeschiedenissen, handleidingen en het gebrek eraan, doet De Nwe Tijd een even grappige als droevige, hoopvolle en genadeloze poging om een huis te bouwen. Voor James Wood. En voor iedereen die een beetje op hem lijkt.
Tickets en meer info op 7 november in de Velinx in Tongeren
15/12 - 'MODDERS' - CIE BARBARIE - CC De Boogaard Sint-Truiden
Modders is een absurde komische voorstelling voor iedereen vanaf 8 jaar.
In Modders zien we een aantal moeders aan het werk.
In hun wereld vol goede bedoelingen werken de dingen echter tegen hen.
Geen enkele stoel staat recht,
geen enkel kleedje past,
geen borstel die nog veegt
en niemand die luistert.
In het leven van deze moeders is immers alles wankel.
Hun afweersysteem faalt, hun strakke plannen worden langzamerhand herleid tot moes.
Maar doorgaan zullen ze! Niks aan de hand! Alles onder controle!
Tot het bittere einde klauteren ze telkens weer uit de grootste puinhoop en redden ze zich uit de chaos die hen omringt. Zoals het een moeder betaamt …
Modders is een voorstelling die gaat over moeders.
Sommigen zijn er één, iedereen heeft er één.
Herkenbaarheid troef!
Vanaf 8 jaar
14/01 - 'Kopfkino fm' - Annelies van Hullebusch en katharina Smets - CC Hasselt
Je neemt plaats aan een stel zelfgetimmerde lessenaars met een kist vol spullen. In die kist vind je de hoofdtelefoon waarmee het avontuur kan beginnen. Aan de hand van boekjes, maquettes, objecten en foto’s ontvouwt zich een universum in je hoofd. KOPFKINO fm neemt je (in) gedachten mee naar een verdwaald appartementsblok zoals elke stad er één heeft, vol trotse en eigenzinnige bewoners. Stap voor stap wordt hun wereld met veel fantasie ingevuld.
Annelies Van Hullebusch is theatermaakster en verhalenverstelster. Haar voorstellingen worden gekenmerkt door een grote liefde voor detail en verbeeldingskracht en stralen een warme oprechtheid uit. Aan de hand van objecten, kaarten en maquettes, maar evengoed liedjes en boekjes zoekt Annelies telkens naar de beste vorm die de inhoud nodig heeft.
Vergeet je leesbril niet!
22/01 - 'Aren' - Benjamin Verdonck - CC Hasselt
Een arenlezer loopt achter de maaiers aan en raapt alsnog de aren op die op het veld zijn gevallen. Bij het maken van een werk blijven er veel ideeën liggen in het atelier.
In AREN (ook ‘oogst’ of ‘opbrengst’) neemt Benjamin Verdonck zijn publiek mee op tocht langs een selectie van onuitgevoerde of groeiende werkstukken uit dat atelier. Het ontwerp voor een tunnel vanuit de Nationale Bank naar de bloemenwinkel aan de overkant, een toverdoos, een verzameling ongebruikte consumptiebonnen, een nieuw ei van Fabergé, een collectie rattenvallen die het niet doen. Kortom: een parcours langs installaties, een miniatuurtheater en een wunderkammer. Benjamin Verdonck is theatermaker, schrijver en beeldend kunstenaar en beweegt zich vrij doorheen de verschillende vormen van podiumkunsten, performance in de publieke ruimte, objectentheater en plastische installatie.
28/01 - 'Het bezoek' - De Roovers - CC DE Bogaard - Sint-Truiden
Het failliete stadje Güllen staat een bijzonder evenement te wachten. 45 jaar geleden vertrok Claire Zachanassian er als arm meisje. Nu keert ze als de rijkste vrouw ter wereld terug voor een kort bezoek. De inwoners hopen dat ze met haar fortuin het verarmde stadje zal redden. Na een toespraak van de burgemeester belooft zij het stadje 1 miljard. Maar eerst moet het onrecht dat haar hier ooit aangedaan is, hersteld worden. In ruil voor het geld eist ze de dood van haar jeugdliefde, de kruidenier. Hoe lang kan een mens in nood weer- staan aan de verleidingen van het geld en aan de druk van de massa? Dürrenmatt schetst een meedogenloos en grimmig beeld van de samenleving, van het wankele Europa en de onontkoombare gevolgen van het kapitalistische systeem.
Tickets en meer info op 6 november in GENK
3/02 - 'En braaf zijn!' - Villanella en Hanneke Paauwe - De Velinx Tongeren
Weg met de betutteling! Weg met de overbescherming. Lang leve het wilde kind!
Stel je voor: voor één middag verdwijnen plots alle volwassenen, de tv, de computer, de overvolle hobby- en huiswerkagenda én vooral het zinnetje: ‘En braaf zijn!’ Een middag zonder toezicht, zonder ge- en verboden. Een middag om te spelen, zot en ondeugend te zijn, je vuil te mogen maken, risico’s te nemen. Imiteren vervangen we door fantaseren, transformeren en experimenteren. ‘Sssssst’ vervangen we door muziek, zang en je stem mogen verheffen, al dan niet in je eigen geheime taal. ‘Pas op’ en ‘Voorzichtig zijn!' ruilen we in voor gevaar en heerlijk griezelen. Jongens worden plots meisjes en omgekeerd. Zwart en wit zijn geen tegenstellingen meer maar bevatten alle kleuren. Rollen en regels keren we om en het gedresseerde kind laten we vrij. ‘En braaf zijn!’ is een humoristische ode aan de verbeelding, het samen fantaseren, creëren en spelen. Een inspirerende associatieve voorstelling vol humor en ontroering. Een pleidooi om even ongeremd kind te mogen zijn.
Vanaf 5 jaar
19/02 - 'Rain' - Rosas - C-mine Genk
Toen Rain in 2001 in première ging, stond het meteen vast dat een nieuwe klassieker geboren was.Choreografe Anne Teresa De Keersmaeker keerde terug naar twee van haar grote liefde: de pure dans en componist Steve Reich. Rain is een ware hoogmis van de pure dans, vitaal, wervelend en uitbundig. Zeventig minuten lang trekken de dansers wiskundige patronen over het podium, in één sierlijke, dansante beweging. De voorstelling barst van de energie, ondersteund door Music for 18 musicians van Steve Reich.
“Ronduit een meesterwerk. In Rain, een choreografie van Anne Teresa De Keersmaeker uit 2001, lijkt alles samen te komen wat ze de voorgaande twee decennia in haar stukken uitzocht. Prachtige muziek van Steve Reich, een schitterend decor- en lichtontwerp van Jan Versweyveld, oogstrelende kostuums van Dries van Noten en een geweldige nieuwe cast creëren een meeslepende ervaring.” (Theaterkrant)
19/02 - 'Een man die slaapt' - BOG./het zuidelijk toneel - CC Hasselt
Op een dag als deze, wat later, wat eerder, ontdek je zonder verrassing dat er iets mis is, dat je, om het zonder omwegen te zeggen, niet weet hoe je moet leven, dat je dat nooit zult weten.”
BOG. herleest de woorden van één van hun grootste inspiratiebronnen, de Franse schrijver Georges Perec, om het alledaagse, het tijdloze, het eenzame en het gemeenschappelijke van het menselijke bestaan voelbaar te maken.
Voor Een man die slaapt waagt het schrijvende collectief zich voor het eerst aan een boek, geschreven vanuit het perspectief van een twintiger in Parijs. Terwijl de wereld op springen staat, neemt hij niet langer deel aan het leven dat hij verwacht wordt te leiden. Perec schreef de tekst in de je-vorm waardoor je als publiek rechtstreeks wordt aangesproken. Alsof jij je terugtrekt. Alsof jij het bent die wandelt, kijkt, registreert, niet oordeelt, poogt niet te verlangen, niets zoekt, niets vindt.
BOG. is de Vlaams-Nederlandse collectie theatermakers Judith de Joode, Benjamin Moen, Sanne Vanderbruggen en Lisa Verbelen. Ze maken werk vanuit het verlangen naar overzicht, naar het benoemen, het uitzoomen, het rangschikken en opsommen van alles waar de mens vat op tracht te krijgen maar te groot is om vast te pakken.
24/02 - 'De roofkes' - Tal en Thee - De Velinx Tongeren
Een woest muzikaal sprookje voor al wie (g)een broer heeft.
‘De Roofkes’ is een zinderend broeierige voorstelling over twee broertjes, een grote schervenhoop en bange moeders. De weerbarstige broers zijn hongerig naar grote verhalen, maar wat betekent het om op te groeien in een wereld die beheerst wordt door de stemmen van bange moeders? En hoe gevaarlijk is de wereld eigenlijk?
‘De Roofkes’ is een ode aan het veerkrachtige, vrije en spelende kind dat recht heeft op een eigen universum: woest en groots.
Tal en Thee legde een eigenzinnig parcours af en ontwikkelde de afgelopen seizoenen een geheel eigen unieke beeldende theatertaal, verschillende voorstellingen waren al te zien in de VELINX. ‘De Roofkes’ wordt een uitgekiend georkestreerd universum; het publiek neemt plaats in een ingenieuze installatie en wordt zo volledig omgeven door video, animatiefilm, (poppen)spel, licht, muziek en geluid. Visuele vervoering voor jong en oud.
Vanaf 6 jaar.
2/03 - 'Hop Signaor Puppet Theater' - Tabula Rosa - CC Hasselt
”Hij schrijft met vuur en passie. Hij komt al lange tijd zijn schrijfkamer niet meer uit. En toen we hem op kwamen zoeken, toen was hij volledig verdwenen in zijn teksten."
Tabula rosa is het verhaal van een schrijver. Hij schrijft en schrijft en schrijft, hij vergeet dag en nacht, hij vergeet de hele wereld. Als hij maar kan schrijven. En dan gebeurt iets vreemds: hoe langer en hoe meer hij blijft schrijven, hoe meer hij ‘verdwijnt’ in zijn eigen woorden, hoe meer hij krimpt. Elke dag staat hij iets kleiner op, elke dag worden de tafel, pen en stoel groter en groter. Wat is hier aan de hand?
Tabula rosa is een juweeltje: een objectenvoorstelling die zonder woorden op zoek gaat naar het grote geheim van de kleine schrijver, via zijn teksten tot in zijn hart. Of hoe een tabula rasa een Tabula rosa kan worden!
Kan het verbazing wekken als we meegeven dat dit Griekse gezelschap met deze parel op drie verschillende Europese festivals een award kreeg voor de meest verfijnde theaterpoëzie?
Vanaf 6 jaar
11/03 - 'B.I.G.' - ULTIMA THULE - CC De Boogaard - Sint-Truiden
Van bij je geboorte wordt het je al ingeprent. Jij zal groter worden, groeien.
Opgroeien, uitgroeien.
Jij zal beter worden, ontwikkelen. Want stilstaan is vergaan.
Dus je eet al wat je kan. Je verslindt. Voedsel, kennis, wijsheid en ervaring.
En je doet waarvoor je voorbestemd bent. Groeien.
Je barst uit je vel, je barst uit je huis,
je barst uit de wereld. The sky is the limit.
“Work It Harder Make It Better Do It Faster Makes Us Stronger” (Daft Punk).
Je groeit maar raak.
Tot de groei jou overneemt.
Vraatzucht.
Eén pop, gemanipuleerd door drie acteurs. De pop groeit maar raak. Tot ze bijna niet meer beheersbaar is. Na het succesvolle en zeer ontroerende ‘NERF’, gaat Ultima Thule opnieuw in zee met Zefiro Torna om een vervolg te breien aan deze vruchtbare samen- werking. Sven Ronsijn gaat net zoals bij NERF verder op een thema uit Ovidius’ Metamorfosen. B.I.G. is een voorstelling over groeien.
vanaf 14 jaar
13/03 - 'Claudia' - La Conquesta del pol sud - CC Hasselt
Claudia Poblete, systeemingenieur en sciencefictionfan, groeide op in een gegoede buurt in Buenos Aires als dochter van een (extreem)rechtse gepensioneerde legerkolonel en zijn vrouw. Toen ze 21 was, ontdekte ze dat haar leven een leugen was. Dat haar échte ouders ‘desaparecidos’ (verdwenen) waren zoals zovele linksgezinde inwoners van Argentinië in de periode van de junta. Haar dossier leidde tot een belangrijk keerpunt want het symboliseerde het begin van het einde van de straffeloosheid van het militaire regime.
Claudia’s ervaring wordt nu op het podium gebracht in de vorm van een fragmentarisch verhaal, verteld door haarzelf, in interactie met documentaire beelden en materiaal uit het onderzoek dat door het gezelschap zelf werd gevoerd in Noord-Argentinië. Op basis van de ervaring die door het hoofdpersonage wordt verhaald, verkent La Conquesta del Pol Sud de relatie tussen collectieve geschiedenis en individueel leven in een taal die documentaire, visuele poezie en theater combineert. Claudia dwingt ons, onverschrokken en direct, om de grondgedachten over revolutie, geheugen, recht en opvoeding te onderzoeken.
23/03 - 'Scènes uit een huwelijk' - Ivo van Hove/Toneelgroep Amsterdam - CC Hasselt (maar in maastricht!!)
Johan en Marianne lijken het perfecte koppel. Ze zijn getrouwd, hebben kinderen en hun carrières zijn succesvol. Als Johan op een dag vertelt dat hij een andere vrouw heeft ontmoet, is hun huwelijk voorbij. In zes scènes volgen we hun helletocht, van de eerste kleine wrijvingen tot een ultiem fysiek gevecht. Scènes uit een huwelijk is geen doorsnee theaterervaring. Het publiek verplaatst zich per scène, terwijl Johan en Marianne simultaan gespeeld worden door drie acteurskoppels van verschillende leeftijden. Hierdoor is de toeschouwer getuige van verleden, heden en toekomst van een liefdespaar. Door de hoge mate van intimiteit krijgt de bezoeker de sensatie door een vergrootglas alle processen van een ontwricht huwelijksleven te zien. Het voelt alsof je in de huiskamer van Johan en Marianne zit.
Deze voorstelling verovert sinds 2005 wereldwijd de harten van het publiek én van de internationale pers. De Britse krant The Guardian riep Scènes uit een huwelijk in 2013 uit tot één van de tien beste voorstellingen van het jaar.
29/03 - 'True copy' - Berlin - CC De Bogaard Sint-Truiden
Berlin – voor het eerst te gast in Sint-Truiden – brengt documentair theater dat zowel bij ons als op de internationale podia erg gesmaakt wordt. Voor True Copy wenden ze hun kenmerkende stijl aan om verschillende werelden op het podium te laten samen- vloeien.
Op 6 mei 1994 vallen de gendarmes binnen op het Franse land- goed van Geert Jan Jansen. Ze botsen er op meer dan 1.600 werken van grootmeesters als Picasso, Dalí, Appel, Matisse en Hockney. Het merendeel daarvan blijkt uit het penseel van Jansen te komen. Gedurende meer dan 20 jaar wist hij de kunstwereld op te lichten. Hij deed dit zo overtuigend dat Picasso en Appel nietsvermoedend echtheidscertificaten uitschreven bij werk dat hij geschilderd had.
Yves Degryse en Bart Baele, de makers achter Berlin, leggen de vinger op enkele pijnpunten binnen de kunstwereld. Maar ze ver- tellen eveneens het verhaal van één man die zich staande tracht te houden binnen een web van leugens. Of zijn het variaties op de waarheid?
Tickets en meer info op 5 december in C-mine, Genk
11/04 - 'Eerie square Dances of the future' - Eriksson-Delacroix - CC De Bogaard - Sint-Truiden
Na hun debuut Forever uit 2014, de opvolger Heart Of Its Mind uit 2016 en het een jaar later verschenen Magic Marker Love voelen Bjorn Eriksson, Nathalie Delcroix en hun vijfkoppige orkest de onbedwingbare behoefte om de melancholie, die de rode draad van deze drie albums vormde, even op te bergen en een zwierig dansje te placeren.
Want het was tijdens een uit de hand gelopen opnamesessie dat de band plots in een vreemde, aangename en bovenal zéér dansbare groove terechtkwam. Het spelplezier spatte van de snaren, de zon verdreef de schaduw en een driest plan was geboren.
Opgewekt stappen Eriksson en Delcroix nu uit het donker, zelf- verzekerd verlaten ze hun natuurlijke omgeving, hun muzikale ‘comfortzone’. Nog altijd met één been in het Amerikaanse moeras, vastgezogen in de bluegrass, rockabilly en de cajun, maar het andere been in de zompige Belgische klei. Twee werelden, één verlangen: let’s dance!
24/04 - 'Hamlet' - Liaboa Houbrechts en Kuiperskaai - De Velinx Tongeren
Lisaboa Houbrechts & Kuiperskaai maken vitaal en grillig theater. Via het verbeelden van historische verhalen en klassiek repertoire onthult ze de mens in een keten van driften. Lisaboa Houbrechts gaat nu de confrontatie aan met ‘Hamlet’. Ze zet het perspectief van de vrouw centraal en legt de focus op de destructieve relatie tussen Hamlet en zijn moeder, koningin Gertrude. Houbrechts toont de onschuld van Gertrude en brengt haar zo naar het hart van het repertoire.
Lisaboa Houbrechts vroeg actrice Grace Ellen Barkey om de rol van de strijdende Gertrude te vertolken. Samen met haar zoon Victor Lauwers, als prins Hamlet, en haar dochter Romy Louise Lauwers, in de rol van Ophelia, zal Grace Ellen voor het eerst te zien zijn in een Kuiperskaai productie.
Lisaboa Houbrechts plaatst hiermee de werkelijke Lauwers-Barkey familie op scène om de canonieke Hamletfamilie te vertolken. Ze probeert zo tot de essentie van de oertragedie door te dringen.
25/04 - 'Wat is de Wat' - HetPaleis - C-mine Genk
‘Wat is de Wat’ is het razend spannende verhaal van Valentino Achak Deng, een jonge Soedanees die van de ene op de andere dag zijn thuisland moet ontvluchten.
Een burgeroorlog breekt aan en Valentino begint samen met honderden andere ‘lost boys’ aan een eindeloze tocht van 1500 km, op zoek naar een veilig onderkomen. De weg is bezaaid met landmijnen, hongerige leeuwen, vijandige milities en de jongen wordt van de ene in de andere onwerkelijke situatie gekatapulteerd. Een verhaal over de onaflatende wilskracht van de mens, over de hoop op een nieuwe toekomst én over de zoektocht naar het grote ‘Wat’.
Dave Eggers schreef met What is the What de ontroerende biografie van Valentino neer. Simon De Vos zet dit literaire meesterwerk op de planken. Gorges Ocloo speelt. Na zijn Shakespeare-adaptaties voor hetpaleis, kiest De Vos opnieuw voor grote emoties, maatschappelijke betrokkenheid en een kritische blik op de actualiteit, voor jongeren van nu
30/04 - 'Passing the Bechdel test' - Jan Martens, Grip & Fabuleus - C-mine Genk
“There are some stories which need to be retold by each generation." Virginia Woolf, 1927
In PASSING THE BECHDEL TEST maakt Jan Martens samen met dertien jongeren een stand van zaken op met betrekking tot genderdiversiteit en gendergelijkheid in de wereld vandaag. Dertien jongeren kruipen in elkaars huid en in die van vrouwelijke auteurs en persoonlijkheden van vroeger en nu, van Woolf over Winterson tot Sontag, Solnit en Solange. Tekstfragmenten uit brieven, dagboeken, lyrics, essays en TED-talks vormen het frame waaraan hun eigen biografie wordt toegevoegd. Voor de eerste keer trekt Jan Martens volop de kaart van tekst. Vanuit zijn choreografische blik ontwerpt hij samen met 13 jongeren v/x dit manifest voor de toekomst.
7/05 - 'Wie is er bang van Virginia Woolf' - Dood Paard - C-mine Genk
In 2013 maakte Dood Paard een schitterende versie van de klassieker Who’s afraid of Virginia Woolf en viel meteen in de prijzen.
Zeven jaar later hernemen ze dit stuk over de ruziënde George en Martha, vooral bekend van de film met Elisabeth Taylor en Richard Burton. In de vertaling van Gerard Reve!
Het is een ware klassieker waarin een echtpaar na een feestje mekaar in scherpe dialogen afmaakt. Om dat te doen gebruiken ze een jonger echtpaar dat eveneens aan de ruzie tussen de twee dreigt ten onder te gaan. Uiteindelijk is het stuk een bijtende kritiek op de American Dream, op de ogenschijnlijk onbeperkte mogelijkheden van een consumptiemaatschappij. En ook al hebben we dat beeld al meermaals doorprikt, toch blijft het zeker vandaag ook een actueel stuk. Deze versie werd in 2013 in Nederland uitgeroepen tot de beste theatervoorstelling van het jaar en wij zijn blij dat ze hernomen wordt en op tournee gaat. Een voorstelling om naar uit te kijken!
Tickets en meer info in De Velinx in Tongeren op 6 februari
13/05 - 'Bagaar' - Guy Cassiers/Toneelhuis & Arsenaal/lazarus - CC Hasselt
Guy Cassiers en LAZARUS. Scenografische precisie versus baldadige speelsheid. Literaire ernst tegenover schijnbare lichtvoetigheid. En toch vinden deze theatermakers elkaar in hun zoektocht naar de donkerste diepten van de menselijke ziel.
Met Bagaar zetten zij samen hun versie neer van Coup de torchon, een film van Bertrand Tavernier uit 1981. Het universum dat Tavernier schetst in zijn film is van God los; de concepten van goed en kwaad hebben iedere vaste grond verloren.
Lucien Cordier is een politieman die op weinig respect kan rekenen. Hij is de risee van de stad die de corruptie van zijn omgeving door de vingers ziet. Totdat er iets in hem kantelt en hij zich zonder enige scrupule begint te ontdoen van iedereen die hem voor de voeten loopt: de twee pooiers die hem bedreigen, zijn vrouw die hem opgedrongen werd… Gaandeweg ontpopt de ‘zwakkeling’ zich tot een efficiënte moordmachine die de psychologie van de mensen rondom hem feilloos weet te bespelen. Voor deze kritiek op onze zogenaamd perfect geoliede samenleving, doen beide gezelschappen een beroep op een topcast. Of wat dacht je van Katelijne Damen, Koen De Graeve, Pieter Genard, Günther Lesage, Ryszard Turbiasz, Joris Van den Brande & Charlotte Vandermeersch in 1 zin? Wat moet dat dan worden op 1 podium?
15/05 - Niet doen! - Bruno Vanden Broecke en Peter De Graef - C-mine Genk
Twee grote meneren van het Vlaams theater gaan samen in zee en brengen een tekst van Peter De Graef die hij speciaal voor hun twee schreef. Iets om naar uit te kijken!
in de Velinx in Tongeren op 3 april
18/05 - 'Gratis Chips' - Compagnie Barbarie - CC Hasselt
Met vrolijk gehamer en een zak vol roze zaligheid nemen de barbaries kinderen (en zeker ook volwassenen) mee naar een wereld waar er stevig gerammeld wordt met de bestaande stereotypen.
Blauw en roze zijn dan ook geen onschuldige clichés: roze is voor meisjes, net zoals geurkaarsen, huilen, een zorgzaam karakter, dagboeken, gevoelens en pony’s. Blauw is voor jongens, net zoals auto’s, agressie, loonbriefjes en overuren, raketten en blauwe puzzels.
Dat er verschillen zijn, dat staat vast. Dat we aan die verschillen veel te veel belang hechten, dat staat nog veel vaster. Tijd om daar eens aan te beginnen wrikken. Een roze balpen schrijft immers even vlot als een blauwe, toch?
Gratis chips! gaat dus… over feminisme. Voor kleuters, jawel. En hun ouders, zeker weten. Wat dat met chips te maken heeft? Weinig, op het eerste gezicht. Chips zien er voor iedereen gelukkig nog hetzelfde uit. Maar als er blauwe en roze chips zouden zijn, aten de meisjes dan enkel nog de roze? En de jongens alleen nog maar blauwe?
Vanaf 5 jaar
Tickets en meer info in De Velinx in Tongeren op 17 maart
24/05 - 'A concert called landscape' - LOD - C-mine
Na het succes van An Old Monk gaan Josse De Pauw en Kris Defoort, Lander Gyselinck en Nicolas Thys terug samen het podium op.
Als kind is ‘ons landschap’ misschien wel de kinderkamer, of een plek op zolder bij grootvader en grootmoeder, een plek waar we spelen en ontdekken. Als volwassene is het landschap misschien de rust van het platteland en, of net niet, de drukte van een stad. Josse De Pauw geeft een stem aan onslandschap.
‘Het is een mistige dag in het najaar, mijn omgeving is in nevels verdwenen. Later op de ochtend klaart de lucht op, ik kan weer verder kijken, bomen en huizen nemen scherpere contouren aan. Tegen het middaguur breekt eindelijk de zon door, de wolken drijven uit elkaar, en de horizon verruimt tot de verre lijn waarbinnen alle dingen in een groot verband worden verenigd: de wereld is een landschap geworden.’ (uit: Filosofie van het Landschap van Ton Lemaire bij AMBO)
21/05 - 'The Sea Within' - Lisbeth Gruwez/voetvolk - CC Hasselt
Lisbeth Gruwez begon als danseres bij Wim Vandekeybus, werkte een aantal jaren met Jan Fabre en danste bij o.a. Sidi Larbi Cherkaoui.
Voor het eerst danst Gruwez haar eigen choreografie niet zelf, maar selecteerde ze een groep van tien danseressen. Tien krachtige lotusbloemen die symbool staan voor verbinding. Zij brengen een nieuw, hedendaags ritueel waarin de 'wij' het 'ik' omarmt.