De volgende twee maanden werk ik aan een artikel geïnspireerd door' intergenerationele solidariteit' in de jeugdliteratuur. Ik onderzoek in welke mate er sprake is van gelijkwaardigheid, verwantschap en verbondenheid in de co-productie van het boek 'voor jou 10 anderen' dat werd geschreven door Mirjam Oldenhave op basis van het waargebeurde verhaal van Cynthia Van Eck. Het is een klein opdrachtje dat voortvloeit uit mijn thesis hierover in 2015. Deadline is 1 maart.
We mogen naar de Matinee 'liedje voor Gigi' van Benjamin Verdonck in het Toneelhuis. Al concurreert deze voorstelling nog met een semi-verplichte aanwezigheid diezelfde dag in het stadion van KRC-Genk. Ik zag ooit, lang geleden, een werk van Benjamin Verdonck waarin de woorden 'hert' en 'muur' in de titel voorkwamen, met muziek op de scène - dat moeten de voorlopers van think of one zijn geweest - en het stuk was misschien wel zijn afstudeerproject. Ik was toen zwaar onder de indruk. Mijn hart maakt een sprongetje van zijn werk!
In Amersfoort is er op 5 februari een conferentie over cultuurparticipatie in het onderwijs en in de vrije tijd. De conferentie kreeg deze eigenaardige 'voedselaffiche' mee die ik niet onmiddellijk met cultuurparticipatie associeer, maar het programma ziet er wel interessant uit.
Deze maand voert me ook naar deSingel voor een voorstelling van Simon Stone en theater de l'Odéon 'les trois soeurs' naar Anton Tsjechov.
Nu ook inschrijven voor een conferentie op 7 maart georganiseerd door de universiteit Antwerpen (jeugdliteratuur) 'Growing scientists - Children's Literature and the Sciences' Dit is de veelbelovende aankondiging: This one-day conference, hosted by the University of Antwerp, seeks to examine the representation of science in children’s literature, as well as innovative theoretical approaches that explore children’s literature from cross-disciplinary perspectives, such as cognitive studies and evolutionary criticism. Our keynote speakers are Maria Nikolajeva and Daniel Feldman. Jan Paul Schutten, author of non-fiction for children, will talk about his use and adaptation of science in children's books.
Met de kinderen naar Koppie Koppie in de Studio.
Beetje autobiografische schrijfoefeningen maken én vederwerken aan een projectie 'wortels' waarin ik een zoektocht onderneem naar het leven van mijn (over-over)grootouders om te achterhalen van waar we komen en wie we zijn. Dit doe ik op vraag ook voor andere mensen (tekst - beeld)